.
Ekonomisk förening
Man förväntar sig att en ekonomisk förening som arbetar med att leverera en tjänst har som mål att tillhandahålla den tjänsten till lägsta möjliga kostnad med bibehållen kvalitet för sina medlemmar.
Generellt brukar elbolag ange att kundernas elkostnader fördelar sig med drygt 30% på vardera elhandelskostnader, nätkostnader och skatter. Även Bjärke Energi säger samma sak bland annat på ett informationsmöte.
Men verkligheten är en annan. Bjärke Energi tar ut väldigt höga kostnader för elnätet. Medlemmarna betalar avsevärt mer för nätet än för elhandeln.
Medlemsperspektiv
Syftet med införande av effektariffer var att åstadkomma en spridning av effektuttagen – inte att maximera intäkterna för elnätsföretagen. Att, i en medlemsförening, ha en inriktning där kostnadsnivån för medlemmarna inte är prioriterad medför stora negativa konsekvenser.
Bjärke Energi verkar ha glömt bort att man är en medlemsförening och agerar som om det var vilket aktiebolags som helst. Man expanderar verksamheten, producerar en meningslös medlemstidning, bekostar en amatörmässig reklamfilm med okänd målgrupp, utvecklar appar och så vidare.
Vet man något om vad medlemmarna tycker eller vilken inriktning de vill att föreningen ska ha? Troligtvis inte. Föreningens relativt nyanställde vd känner i alla fall inte till om det någonsin har gjorts någon enkätundersökning bland medlemmarna.
Det är nu hög tid för Bjärke Energi att byta perspektiv till en medlemsorienterad verksamhet där kostnadseffektivitet och låga priser för medlemmarna står i fokus.
Kärnverksamheten ska prioriteras och ett besparingsprogram för att sänka kostnadsnivån måste genomföras.
